Ă ka Gondol
Ett besök till Venedig Àr inte helt komplett utan en riktig gondolresa. Det Àr faktiskt en sevÀrdhet i sig. FÀrdsÀttet Àr inte minst romantiskt, tyst och pÄ alla de vis ett sÀtt att upptÀcka det verkliga Venedig pÄ. Resan gÄr i lugn mak bland de fantastiska husen, under de kÀnda broarna och det lÄter inte alls. Ett bÀttre sÀtt att ta sig runt en stad pÄ, Àr svÄrare att finna.En gondol Àr en mycket smal och avlÄng flatbottnad trÀbÄt pÄ 9 meter. Den Àr speciellt utformad för att ta sig fram i de venediska vattnet och ros av en ensam gondoljÀr. De första gondolerna dök upp i staden under medeltiden. BÄten byggs med flera olika trÀslag som ek, bok, alm och valnöt. I förstÀven finns ett metallbeslag i form av en bila. Bilan har fÄtt bli en symbol för Venedig.
Gondolen drivs av att gondoljÀren anvÀnder en lÄng Ära som Àr fastsatt pÄ akterns styrbordssida. Genom att vicka den rör sig bÄten framÄt. GondoljÀren kan staden utan och innan och visar gÀrna de fantastiska sevÀrdheter som enbart gÄr att upptÀcka frÄn vattnet.
Det finns totalt 400 gondoler i staden. De drivs av fyra olika gondolföretag. BÄten hyrs per timme och gondoljÀren styr sedan kosan vart resenÀren Àn vill (nÀstan). Allra dyrast Àr det att ta en gondol frÄn Marcusplatsen. DÀrifrÄn kostar en timmes resa runt 1300 kr, men sÄ fÄr ocksÄ resenÀren sjönsÄng och musik pÄ vÀgen.
Ett billigare alternativ till gondolen Àr tragetthon. Det Àr en vattenbuss och Àr inte precis lika romantisk och tyst som gondolen. Men den tar passagerarna frÄn punkt a till b och kostar en brÄkdel av vad gondolen kostar.